Arta, Cultura, Portofolii artisti
Articole arta si cultura
Analize de arta Interviuri artisti Portofolii artisti
Acasa
Editorial
Evenimente
Stiri
Newsletter
Legaturi
Contact

 

 
 

Abonati-va la newsletterul Art Business!

[15 aprilie 2014]
Pe 15 aprilie 1452 s-a născut Leonardo Da Vinci, reprezentat de seamă al Renascentismului italian, om de ştiinţă şi totodată sculptor, pictor, arhitect, muzician şi scriitor, un adevărat...

Mai multe stiri »

   « Arta şi preţul psihologic
   « Teoria instituţională a artei
   « Factori ce influenţează evaluarea lucrărilor de artă
   « Despre relaţia între Economie şi Artă
   « Comemorare Leonardo da Vinci
   « Expoziția „Jubileu - Nicolae Maniu”

 
 
Arhiva November 2017
Mon Tue Wen Thu Fri Sat Sun
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
       

 
Cat timp petreceti pe Facebook?
zilnic
de 2-3 ori pe saptamana
doar in week-end
de 4-6 ori pe luna
o data pe luna
deloc
Arte plastice - Arta şi preţul psihologic
 
Postat la data de 09 octombrie 2009
Daniel Baba

Articol vizualizat de 8035 ori.
Pagina 1 din 2

Preţul psihologic urmăreşte folosirea emoţiei prin inducerea ideii că preţul nu este ridicat. Preţul psihologic a fost introdus în 1876, de Melville E. Stone, pentru a combate furtul din magazine; în acea perioadă în SUA, vânzătorii obişnuiau să fure din magazinul în care erau angajaţi. Ei ofereau produsul clientului, îi luau banii şi băgau banii în buzunar, în loc să-i plaseze în casă, apoi raportau obiectul ca furat. Prin introducerea preţurilor psihologice, pierderea era minimă, iar vânzătorul era obligat să deschidă casa pentru a da rest. În acest mod, tranzacţia era înregistrată şi banii nu dispăreau.

Relaţia dintre preţ şi valoare se bazează pe faptul că preţul se poate constitui atât într-un indicator al calităţii (ca reprezentare a beneficiilor oferite de produs), cât şi într-un indicator al sacrificiului monetar perceput, acesta fiind un alt punct de reper în percepţia valorii. Dubla raportare a preţului face ca acesta să aibă atât valenţe pozitive (ca indicator al calităţii), cât şi negative (ca indicator al sacrificiului suportat). Influenţa preţului asupra valorii percepute este în dublu sens, astfel că o creştere a acestuia poate conduce pe de o parte la creşterea calităţii percepute, iar pe de altă parte la amplificarea sacrificiului perceput de consumator pentru cumpărarea produsului.

Percepţia reprezintă procesul de simţire, selecţie, interpretare a stimulilor din mediul  extern care acţionează asupra consumatorilor.

În cadrul acestui proces individul, cu ajutorul simţurilor, primeşte şi codifică mesajele transmise de către stimulii externi şi în acelaşi timp le interpretează, atribuindu-le o anumită semnificaţie.

Consumatorii expuşi aceleiaşi informaţii atribuie sensuri diferite preţului obiectiv, transformându-l în preţ perceput sau psihologic. Ei compară preţul la care au fost expuşi cu un preţ aşteptat care reprezintă nivelul de adaptare.

Datorită subiectivismului, în artă lucrarea nu poate fi estimată la un preţ fix. De obicei în cadrul unei licitaţii preţul estimat variază între două limite, preţul de pornire fiind stabilit înter limite. Există şi un preţ de rezervă. Toate preţurile se termină în cifre rotunde. Când ne referim la preţurile psihologice avem în vedere o anumită dispoziţie de a plăti un preţ estimat pe piaţă la un moment dat. Un precedent creat pe piaţa de artă dă posibilităţi de estimări mult mai mari pentru viitor, cu condiţia acoperirii şi creării unui echilibru în latura ofertei.
-  în 2005, cel mai scump tablou vândut prin licitaţii costa mai puţin de 60.000 euro;
-  în 2007, „Studiu pentru un portret" de Nicolae Tonitza a fost adjudecat cu suma-record de 320.000 lei  (preţ pornire 172.000), devenind astfel cea mai scumpă pictură adjudecată printr-o „strigare" publică;
-  în 2009, „Aişe” de Camil Ressu, vândut cu 130.000 euro, a devenit cel mai scump tablou vândut printr-o licitaţie publică în România.

 

 

Alte articole din categoria "Arte plastice"

  Pete şi alţi picuri eretici de culoare

Acest articol vi s-a parut interesant? (15 voturi)

Nu exista comentarii la acest articol.
Posteaza un comentariu
Nume
Email
Subiect
Comentariu
 
Termeni si conditii Copyright © 2008 Art Business. Realizat de Web Design Media