Arta, Cultura, Portofolii artisti
Articole arta si cultura
Analize de arta Interviuri artisti Portofolii artisti
Acasa
Editorial
Evenimente
Stiri
Newsletter
Legaturi
Contact

 

 
 

Abonati-va la newsletterul Art Business!

[15 aprilie 2014]
Pe 15 aprilie 1452 s-a născut Leonardo Da Vinci, reprezentat de seamă al Renascentismului italian, om de ştiinţă şi totodată sculptor, pictor, arhitect, muzician şi scriitor, un adevărat...

Mai multe stiri »

   « Arta şi preţul psihologic
   « Teoria instituţională a artei
   « Factori ce influenţează evaluarea lucrărilor de artă
   « Despre relaţia între Economie şi Artă
   « Comemorare Leonardo da Vinci
   « Expoziția „Jubileu - Nicolae Maniu”

 
 
Arhiva November 2017
Mon Tue Wen Thu Fri Sat Sun
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
       

 
Cat timp petreceti pe Facebook?
zilnic
de 2-3 ori pe saptamana
doar in week-end
de 4-6 ori pe luna
o data pe luna
deloc
Comert cu arta - Factori ce influenţează evaluarea lucrărilor de artă
 
Postat la data de 29 iunie 2009
Daniel Baba

Articol vizualizat de 5232 ori.

Motto: De gustibus non est disputandum

 

Oamenii colectează arta din motive personale, nu pentru că acestea sunt conforme cu ecuaţii cuantificabile. O persoană alege să cumpere o lucrare de artă, deoarece simte ceva anume pentru ea. Cât de mult plăteşte pentru aceasta depinde de o incredibilă varietate de factori, inclusiv câţi bani îşi poate el permite să investească în acel moment, cât de bun negociator este el, în ce starea de spirit este în acel moment, cât de mult îi place soţiei sale, cât de mult îi place rama, dacă îi plac culorile, cât de mare este, cât de mult are nevoie vânzătorul de bani, şi aşa mai departe. Aceeaşi persoană nu poate, totuşi, schimba viteza luminii sau altera gravitatea în vigoare, orice ar simţi în legătură cu acestea.

În plus faţă de dispoziţia unui individ de a plăti un anumit preţ pentru o anumită piesă de artă, numeroşi alţi factori intra în joc. Deoarece a fi proprietar de artă nu este necesar pentru supravieţuirea omului, preţurile cad în timpul războiului, incertitudinii economice, sociale sau politice şi de nelinişte. Chiar şi vremea rea poate avea impact asupra prezenţei la o licitaţie sau de faptul că o licitaţie este programată din greşeală, în acelaşi timp, cu Sărbătorile de iarnă poate influenţa negativ preturi din artă. Pe de altă parte, atenţia mass-media cu privire la preţurile înregistrate la o licitaţie de artă, o creştere economică, scăderea ratelor dobânzilor, şi accesarea uşoară a unui credit poate cauza o creştere a preţurilor pe piaţă. Să nu uităm ce se întâmplă atunci când două ego-uri intră în conflict pentru o piesa de arta la licitaţie. Aceasta este o situaţie în care doi oameni le pasă mai puţin de artă şi mai mult de cine va sfârşi prin a o avea în posesie.

 

Din practica actuală rezultă următorii  factori luaţi în considerare pentru evaluarea lucrărilor de artă:

 

 

      Despre artist

 

• Ce procent din lucrările artistului decedat rămâne în colecţii private?
• În cazul unui artist în viaţă, care este productivitatea aşteptată a acestuia?
• În cazul unui artist în viaţă, este artist full-time sau part-time?
• În cazul unui artist în viaţă, cât de multe lucrări sunt produse în fiecare an, şi care este tendinţa?
• Cotaţia artistului este ascendentă sau descendentă?
• Tendinţă preţului pentru o clasă de subiecte (gen impresionism, pop art, etc) este ascendentă sau descendentă?
• Care sunt vânzările recente comparabile pentru dimensiunea lucrărilor, subiectul tratat, suportul lucrării şi pentru alte variabile de luat în calcul?
• Care este cea mai mare vânzare la data curentă pentru un artist anume?
• Care este cea mai mare vânzare pe centimetru pătrat pentru un artist anume?
• Care este cotaţia de piaţă a artistului în raport cu alţi artişti?
• Cine au fost profesorii artistului şi, cine au fost studenţii artistului, precum şi de ce faima s-au bucurat fiecare dintre ei?
• Ce premii au fost obţinute de către artist şi cât de importante sunt acestea?
• Cât de multe articole au fost publicate despre artist, de ce editori, de ce autori, şi când?
• Câte cărţi şi cataloage au fost publicate cu privire la artist, de ce editori, autori de ce, şi când?
• Ce colecţionari şi ce muzee deţin lucrări ale artistului?
• Ce galerii vând lucrările artistului?
• Unde şi când au avut loc expoziţii muzeale acoperind lucrările artistului şi care este trendul?
[1]

 

Despre lucrarea de artă

 

Care este mediul (ulei pe pânză, acuarelă), utilizat pentru lucrare?
• Care este metoda de producţie (de studio, aer liber) a lucrării?
• Dacă este semnată, care este calitatea semnăturii?
• În cazul unei lucrări în bronz, există marca unei turnătorii?
• Este lucrarea datată?
• Care este dimensiunea (înălţime şi lăţime) lucrării de artă?
• Există vreo etichetă pe partea din spate cu detalii despre lucrare, galerie, ramă etc.?
• Există un titlu al lucrării?
• Cât de centrală este lucrare între cele mai căutate ale artistului, după perioadă şi subiectul lucrării?
• Care este calitatea ramei, dacă este cazul?
• Care este provenienţa (proprietari anteriori) ai lucrării?
• A fost deţinută lucrarea de un bine-cunoscut colecţionar, iar deţinerea verificabilă?
• Ce expoziţii sunt asociate cu lucrarea?
• Care sunt prerogativele curatorilor de expoziţii?
• Ce colecţie privată sau Muzeu deţin lucrări ale artistului?
• Care este starea de conservare a lucrării(găuri, stropi sau pete; piese lipsă sau rupte, urme etc.)?
• A fost efectuată restaurarea lucrării şi cum a afectat aceasta în mod vizual lucrarea?
• Există dovezi de reparaţii, cum ar fi repictarea, retuşări sau alte restaurări ale lucrării? Restaurarea prost efectuată poate afecta valoarea mai mult decât neglijarea.
• Ce certificate sunt disponibile cu privire la autenticitatea şi condiţia lucrării?
• Care sunt acreditările autentificatorului?
• Ce aprecieri/ evaluări scrise sunt disponibile?
• Care sunt acreditările evaluatorului?



[1] http://www.tfaoi.com/aa/4aa/4aa215n.htm

Acest articol vi s-a parut interesant? (14 voturi)

Nu exista comentarii la acest articol.
Posteaza un comentariu
Nume
Email
Subiect
Comentariu
 
Termeni si conditii Copyright © 2008 Art Business. Realizat de Web Design Media