Arta, Cultura, Portofolii artisti
Articole arta si cultura
Analize de arta Interviuri artisti Portofolii artisti
Acasa
Editorial
Evenimente
Stiri
Newsletter
Legaturi
Contact

 

 
 

Abonati-va la newsletterul Art Business!

[15 aprilie 2014]
Pe 15 aprilie 1452 s-a născut Leonardo Da Vinci, reprezentat de seamă al Renascentismului italian, om de ştiinţă şi totodată sculptor, pictor, arhitect, muzician şi scriitor, un adevărat...

Mai multe stiri »

   « Arta şi preţul psihologic
   « Teoria instituţională a artei
   « Factori ce influenţează evaluarea lucrărilor de artă
   « Despre relaţia între Economie şi Artă
   « Comemorare Leonardo da Vinci
   « Expoziția „Jubileu - Nicolae Maniu”

 
 
Arhiva November 2017
Mon Tue Wen Thu Fri Sat Sun
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
       

 
Cat timp petreceti pe Facebook?
zilnic
de 2-3 ori pe saptamana
doar in week-end
de 4-6 ori pe luna
o data pe luna
deloc
Interviuri - Nouă ediţii de acordare a premiilor Arhitext Design
 
Postat la data de 28 iulie 2009
Art Business

Articol vizualizat de 2269 ori.
Pagina 1 din 2

 

Cu o existenţă pe piaţa de artă de aproximativ 19 ani, revista Arhitext a ajuns un punct de referinţă în domeniul arhitectură şi design. În perspectiva Festivalului Arhitext «Tropisme» am purtat un dialog cu Directorul Fundaţiei Arhitext şi redactorul-şef al revistei, domnul Arpad Zachi.

 

 1. Povestiţi-ne despre înfiinţarea revistei Arhitext: când a venit ideea, în ce context, cine a iniţiat proiectul şi ce şi-a propus.

 Revista ARHITEXT (arhitectură, design, arte) reprezintă principalul proiect al Fundatiei Arhitext design şi  este un proiect de durată (început acum 19 ani) care implică o radiografie constantă a spaţiului cultural românesc şi o punere în acord cu tendinţele culturale internaţionale din domeniul arhitecturii, artei şi designului. Dincolo de aceste aspecte tehnice, proiectul revistei ARHITEXT îşi propune un ţel credem mult mai important, acela al iniţierii unui proces de formare, construire a unui context cultural românesc. Ea a pornit discret, în forma de ziar cu 6 pagini, în 1990 la iniţiativa unui grup de tineri arhitecţi, care a primit sprijinul Universităţii de Arhitectura şi Urbanism, şi a fost dusa mai departe, în ciuda vicisitudinilor apărute de-a lungul timpului şi a schimbărilor apărute în board-ul editorial. Revista ARHITEXT devine o platformă a schimbului de idei, a sesizării  unor poziţii critice, teoretice ce formează şi construiesc în acelaşi timp un context cultural de care avem nevoie. Prin natura sa proiectul revistei ARHITEXT este unul internaţional, fiind un spaţiu permanent al schimbului de idei inside-out, grupul ţintă fiind cel al arhitecţilor, urbaniştilor, sociologilor, artiştilor, designerilor, teoreticienilor din sfera arhitecturii şi teoriei de artă şi studenţilor, pentru ei fiind un foarte util instrument de cunoaştere a acestor domenii.
 
 
2. Despre concursul de arhitectură Premiile Arhitext Design: când s-a decis realizarea unui astfel de concurs, care au fost/sunt secţiunile concursului, progresele înregistrate pe parcursul ediţiilor?

     

       Spre a promova valorile culturale europene, Fundaţia Arhitext Design a organizat, din 1993, Concursul de arhitectură Premiile Arhitext Design, eveniment care contribuie semnificativ la afirmarea şi confirmarea valorii unei arhitecturi locale. Acest tip de concurs a fost iniţiat tocmai pentru a putea radiografia mai bine scena arhitecturală română şi a oferi o alternativă Bienalei şi Anualelor locale de arhitectură. Secţiunile concursului au fost la început “arhitectura”, “design interior” şi “premiul special al revistei”, pentru ca mai apoi să existe proiecte şi pentru secţiunile “clădiri publice”, “regenerare”, “design exterior”. De la fiecare ediţie la alta numărul proiectelor înscrise în concurs a crescut şi jurizarea a devenit mai profesionistă (am avut jurii internaţionale începând cu 2005). Fiecare ediţie aduce cu sine noi experienţe şi noi nume (arhitecţi tineri apar cu proiecte onorabile lângă nume deja consacrate pe plan naţional).

 

 

3. Când aţi decis transformarea evenimentului, de la concurs la festival? Care sunt implicaţiile festivalului pentru participanţi, organizatori şi domeniul în care activaţi?

           

       În 2005 s-a decis ca acest concurs să fie integrat unui cadru mai larg şi aşa a luat naştere Festivalul Arhitext, care la fiecare doi ani propune o nouă tematică şi abordare. Astfel evenimentul capătă o altă amploare şi publicul are o privire de ansamblu datorită şi discuţiilor care au loc în cadrul festivalului, expoziţiilor adiacente şi celorlalte activităţi propuse. Un simplu concurs nu mai satisfăcea nevoile de exprimare ale organizatorilor şi nici nevoia de informare şi interrelationare a publicului nostru.

Ediţia a VII-a a Premiilor a  propus, odată cu abandonarea locaţiei fixe Bucureşti şi a opţiunii pentru un «centru alternativ», integrarea mai accentuată a arhitecturii în discursul cultural, prin reluarea-dezvoltarea conceptului postmodern de InBetween, pe care l-am dorit o abordare a inter-relaţionării dintre zone diferite de discursuri, care să definească precis şi actual noua culturalitate.

Ediţia din 2007, cea de-a VIII-a, a Premiilor Arhitext Design s-a desfăşurat în Sibiu, Capitala culturală europeană a anului 2007, integrându-se întregii ambianţe culturale deosebite care a însoţit manifestarea generică, dezvoltând şi concluzionând premisele iniţiate de În Between. Ea s-a derulat în cadrul unui eveniment mai amplu organizat de Fundaţie: Festivalul Între/Întru Culturi // INside/INsight Cultures. Evenimentul a durat trei zile şi o noapte, 5-7 octombrie 2007; prezentarea şi discutarea acţiunilor vizând fundamental comunicarea multiculturală a arhitecturii, abordarea cât mai deschisă şi liberă a faptului de arhitectură.

Premiile ARHITEXT, ajunse la cea de-a IX-a ediţie, stabilesc la fiecare doi ani un raport asupra zonei arhitecturale din România marcând prezenţa celor mai interesante şi inovative proiecte arhitecturale realizate.

Premiile au o anumită specificitate urmărind caracterul inovativ dar şi conceptul proiectului pe mai multe paliere: arhitectura rezidenţială, arhitectura publică, design interior, design exterior, design de obiect, restaurări, detalii. Într-o anumită măsură proiectul încearcă să reactiveze zone importante pentru zona culturală românească, care suferă într-o anumită măsură de un deficit de vizibilitate, referindu-ne la designul de obiect sau la restaurări.

Acest articol vi s-a parut interesant? (3 voturi)

Nu exista comentarii la acest articol.
Posteaza un comentariu
Nume
Email
Subiect
Comentariu
 
Termeni si conditii Copyright © 2008 Art Business. Realizat de Web Design Media