Arta, Cultura, Portofolii artisti
Articole arta si cultura
Analize de arta Interviuri artisti Portofolii artisti
Acasa
Editorial
Evenimente
Stiri
Newsletter
Legaturi
Contact

 

 
 

Abonati-va la newsletterul Art Business!

[15 aprilie 2014]
Pe 15 aprilie 1452 s-a născut Leonardo Da Vinci, reprezentat de seamă al Renascentismului italian, om de ştiinţă şi totodată sculptor, pictor, arhitect, muzician şi scriitor, un adevărat...

Mai multe stiri »

   « Arta şi preţul psihologic
   « Teoria instituţională a artei
   « Factori ce influenţează evaluarea lucrărilor de artă
   « Despre relaţia între Economie şi Artă
   « Comemorare Leonardo da Vinci
   « Expoziția „Jubileu - Nicolae Maniu”

 
 
Arhiva November 2017
Mon Tue Wen Thu Fri Sat Sun
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
       

 
Cat timp petreceti pe Facebook?
zilnic
de 2-3 ori pe saptamana
doar in week-end
de 4-6 ori pe luna
o data pe luna
deloc
Interviuri - Realităţi asupra pieţei de artă din România
 
Postat la data de 12 decembrie 2008
Daniel Baba

Articol vizualizat de 4937 ori.
Pagina 1 din 5
Situaţia comercială a operei de artă în România este imprevizibilă şi fluctuantă. Schimbarea de regim din România a găsit arta plastică într-o situaţie limită. Între timp s-au făcut paşi enormi către structurarea acesteia, însă îi lipseşte factorul coagulant, stabilitatea şi sustenabilitatea economiei reale. Dacă în ceea ce priveşte libertatea de creaţie şi de mişcare totul a venit spontan, climatului artistic a generat în toţi aceşti ani o producţie încă neadaptată cererii.
Pentru a stabili locul şi rolul pieţei de artă româneşti in contextul vieţii economice şi culturale actuale, Art-Business a purtat un dialog cu cunoscutul expert şi critic de artă, domnul Valentin Ciucă, pentru a cărui amabilitate îi mulţumim deschis.

"Piaţa de artă din România nu mai este cea de acum douăzeci de ani. S-au făcut paşi enormi către structurarea acesteia, însă îi lipseşte factorul coagulant, adică stabilitatea şi sustenabilitatea economiei reale."

 

AB: Cum comentaţi evoluţia pieţei de artă româneşti în ultimii 10 ani?

VC: La noi, în perioada interbelică, una din cele mai înfloritoare perioade din istoria culturii româneşti, artiştii îşi vindeau în mod direct operele; între timp, au apărut galerii şi chiar comercianţi, armenii în special erau cei care controlau piaţa Bucureştiului. Nicolae Tonitza spunea câteodată în corespondenţa lui că era şi ajutat dar şi jefuit de negustorii armeni care cumpărau lucrările de la el, apoi puneau comisioane foarte mari. După Revoluţie, s-a deschis foarte mult acest orizont, al oamenilor care iubesc cu adevărat arta. Apariţia caselor de licitaţie private are un rol cu totul pozitiv, ele pot stimula atât arta care a trecut, să zic aşa, în patrimoniul naţional (prin intermediul deţinătorilor de asemenea lucrări), dar şi arta contemporană, pentru că se pot face relaţii între generaţiile trecute şi cele actuale.

Din păcate, de mulţi ani bursa artei nu mai este în Europa ci în Statele Unite, galeriile, galeriile celebre de acolo sunt cele care fixează cotele, dar şi înlesnesc comercializarea unor falsuri. Este o anecdotă foarte frumoasă care spune că din cele 3000 de tablouri ale lui Renoir sau oricare alt mare artist, 5000 se află în Statele Unite, ceea ce arată că există şi o industrie a falsurilor. La noi, din păcate, bunurile artistice n-au circulat şi, în consecinţă, valoarea lor a fost stabilită în mod artificial, în funcţie de interese politice sau de grup. Situaţia comercială a operei de artă în România este imprevizibilă şi fluctuantă. Schimbarea de regim din România a găsit arta plastică într-o situaţie limită.

 

AB:  Dacă în ceea ce priveşte libertatea de creaţie şi de mişcare totul a venit spontan, climatului artistic a generat în toţi aceşti ani o producţie încă neadaptată cererii. Defazarea actului artistic faţă de realitatea economică şi psihologică se datorează, în primul rând, rarităţii operatorilor specializaţi pe piaţa de artă, o piaţa fragilă şi spontană în cea mai mare parte.

 

VC: Suferă încă instituţia curatoriatului, a criticii aplicate şi structurile de promovare a produsului artistic. Nici sfera revistelor de artã nu iese din tiparele anonimatului, cu puţine excepţii. Sunt destul de puţine semnale ale fenomenului artistic la noi. Comercializarea artei prin magazinele de antichităţi – în spaţiile cărora arta intră în circulaţie, chiar dacã într-o formã nesistematizată, prin galeriile private care desfăşoară atât acţiuni specifice cât şi activităţi comerciale specializate, este completată curent de existenţa caselor de licitaţie specializate în arta contemporanã.

Roluri importante în procesul delicat al stabilirii cotelor şi preţurilor corecte pentru artiştii în viaţă îl au muzeele, galeriile de promovare, negustorii de artă şi casele de licitaţie. Piaţa de artă din România nu mai este cea de acum douăzeci de ani. S-au făcut paşi enormi către structurarea acesteia, însă îi lipseşte factorul coagulant, adică stabilitatea şi sustenabilitatea economiei reale.

 

AB: Ce fel de lucrări şi în ce mod ajung acestea în galeriile de artă din România?

 

VC: Există relaţii strânse între artişti şi galeriile de artă. Cu toate astea, încă se expune haotic. În ziua de azi se manifestă şi o formă de manipulare prin faptul că sunt galerii în Occident care pariază pe câte un artist, şi prin mediatizarea puternică pe care o fac, se ajunge la ipostaza în care dacă nu ai un tablou de Vasilescu, să spunem, nu ai nimic. Când un artist are succes apare un fel de mimetism al colecţionarilor. Timpul va elimina aceste valori impuse prin pârghii de marketing, vor dispărea liderii mediatici şi cei care au participat la licitaţie şi va veni o autoritate care va spune: ”treziţi-vă la realitate!”.

 

AB: Ce fel de oameni aduc lucrări spre vânzare în galerii şi care sunt, în principal, motivele acestor vânzări?

 

VC: Motivele vânzărilor sunt, în general, nevoia de a câştiga într-un moment de criză sau nevoia de înnoire a colecţiilor. Noi suntem într-o fază incipientă, lucrurile nu se fac aşa de repede.

 

Acest articol vi s-a parut interesant? (22 voturi)

Nu exista comentarii la acest articol.
Posteaza un comentariu
Nume
Email
Subiect
Comentariu
 
Termeni si conditii Copyright © 2008 Art Business. Realizat de Web Design Media