Arta, Cultura, Portofolii artisti
Articole arta si cultura
Analize de arta Interviuri artisti Portofolii artisti
Acasa
Editorial
Evenimente
Stiri
Newsletter
Legaturi
Contact

 

 
 

Abonati-va la newsletterul Art Business!

[15 aprilie 2014]
Pe 15 aprilie 1452 s-a născut Leonardo Da Vinci, reprezentat de seamă al Renascentismului italian, om de ştiinţă şi totodată sculptor, pictor, arhitect, muzician şi scriitor, un adevărat...

Mai multe stiri »

   « Arta şi preţul psihologic
   « Teoria instituţională a artei
   « Factori ce influenţează evaluarea lucrărilor de artă
   « Despre relaţia între Economie şi Artă
   « Comemorare Leonardo da Vinci
   « Expoziția „Jubileu - Nicolae Maniu”

 
 
Arhiva November 2017
Mon Tue Wen Thu Fri Sat Sun
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
       

 
Cat timp petreceti pe Facebook?
zilnic
de 2-3 ori pe saptamana
doar in week-end
de 4-6 ori pe luna
o data pe luna
deloc
Literatura - Teoria instituţională a artei
 
Postat la data de 23 septembrie 2009
Daniel Baba

Articol vizualizat de 4881 ori.

Teoria instituţională de artă este o teorie despre natura artei. Prima încercare de a defini o operă de artă spune: „un artefact original, cu o serie de aspecte care i-au conferit statutul de candidat la aprecierea de către unele persoanele care acţionează în numele unei anumite instituţii sociale”.

 

George Dickie a dezvoltat o teorie instituţională[1] a artei şi a identificării artistice. El este preocupat de a păstra separat ceea ce el numeşte simţurile de evaluare şi clasificare a "operelor de artă" şi de a arăta cum se identifică operele de artă – cum se clasifică – într-un mod detaşat, fără a intra în controverse cu privire la valoare. În dezvoltarea teoriei sale, autorul este deschis la gândul că evaluarea ar putea fi mai puţin raţională, o mai subiectivă decât identificarea. Cum putem clasifica ceva ca artă, independent de consideraţiile de valoare? Diferenţa între identificare şi evaluare este  aceea că identificarea de artă este instituirea a ceea ce este arta în sensul de clasificare, în timp ce evaluarea de artă judecă o lucrare ca având succes sau insucces ca  operă de artă.

George Dickie prezintă[2] o teorie despre modul de a judeca o operă de artă, spre deosebire de o teorie care explică de ce un anumit lucru este definit ca artă. Concentrându-se în principal pe scrierile lui Monroe Beardsley şi  examinând critic punctele de vedere ale altor şapte filosofi şi critici de artă – Paul Ziff, Frank Sibley, Nelson Goodman, Nicholas Wolterstorff, David Hume, Bruce Vermazen, and J. O. Urmson – Dickie sintetizează ideile lor pentru a descoperi ce poate fi derivat din teoriile lor. Pe această bază, el încearcă să elaboreze o teorie de evaluare a artei.

Iniţial, autorul prezintă toate teoriile posibile de evaluare a artei, presupunând că  noţiunile de evaluare tradiţionale sunt uzate. El a identifica şapte tipuri de teorii care se încadrează în patru teme generale: teoria valori de imitaţie, teoriile valorii intrinseci obiective, teoria valorii intrinseci subiective şi teoriile valorii instrumentale.

Dickie discută apoi despre dezvoltarea istorică a teoriei de evaluare a artei, examinând modul în care filozofii secolului al XVIII-lea şi al XIX-lea au tratat reprezentarea şi alte dimensiuni cognitive ale artei ca valori artistice. Analiza lui aprofundată a activităţii altor teoreticieni contemporană pledează pentru o teorie de evaluare a artei derivate din diferite tipuri de gândire.

Dickie accentuează că a defini opera de artă dintr-un punct de vedere cultural nu implică în niciun caz că aceasta (opera) ar fi creată de către societate sau de către un subgrup al societăţii – după cum a fost criticat – şi tocmai de aceea de-a lungul anilor 1971 şi 1974 Dickie a introdus în definiţia operei de artă conceptul de „lume a artei”. În câteva cuvinte, numai datorită lumii artei artistul poate conferi statutul de „candidat al aprecierii” propriei opere, după cum această teorie a fost explicitată în cartea sa anterioară, Art Circle.


[1] În Art and the Aesthetic: An Institutional Analysis (Cornell University Press, 1974)


[2] În Evaluating Art, Temple University Press 1988


 

Alte articole din categoria "Literatura"

  Osho. Ce este iubirea?
  Maktub
  Nichita Stănescu. Viziune asupra iubirii

Acest articol vi s-a parut interesant? (10 voturi)

Nu exista comentarii la acest articol.
Posteaza un comentariu
Nume
Email
Subiect
Comentariu
 
Termeni si conditii Copyright © 2008 Art Business. Realizat de Web Design Media