Arta, Cultura, Portofolii artisti
Articole arta si cultura
Analize de arta Interviuri artisti Portofolii artisti
Acasa
Editorial
Evenimente
Stiri
Newsletter
Legaturi
Contact

 

 
 

Abonati-va la newsletterul Art Business!

[15 aprilie 2014]
Pe 15 aprilie 1452 s-a născut Leonardo Da Vinci, reprezentat de seamă al Renascentismului italian, om de ştiinţă şi totodată sculptor, pictor, arhitect, muzician şi scriitor, un adevărat...

Mai multe stiri »

   « Arta şi preţul psihologic
   « Teoria instituţională a artei
   « Factori ce influenţează evaluarea lucrărilor de artă
   « Despre relaţia între Economie şi Artă
   « Comemorare Leonardo da Vinci
   « Expoziția „Jubileu - Nicolae Maniu”

 
 
Arhiva November 2017
Mon Tue Wen Thu Fri Sat Sun
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
       

 
Cat timp petreceti pe Facebook?
zilnic
de 2-3 ori pe saptamana
doar in week-end
de 4-6 ori pe luna
o data pe luna
deloc
Editorial - Între artist şi public

[09 ianuarie 2009]
Daniel Baba

      În numărul 170 din revista Şapte Seri, am citit cu ceva timp în urmă un articol scris de domnul Alin Ludu Dumbravă, din care aflu faptul că UCIN, Uniunea Cineaştilor din România şi ACF, Asociaţia Criticilor de Film au alcătuit un top al primelor zece lungmetraje de ficţiune româneşti din intervalul 1912-2007. Din top zece final citez primele trei:

  1. Reconstituirea (Lucian Pintilie, 1970, 283 pct.);
  2. Pădurea Spânzuraţilor (Liviu Ciulei, 1965, 281 pct.);
  3. Moartea domnului Lăzărescu (Cristi Puiu, 2005, 225 pct.);

 

       Toate bune şi frumoase, numai că domnul Mircea Danieliuc a reacţionat, refuzând locurile 9 şi 10 din topul realizat, dorind scoaterea filmelor sale, Probă de microfon (1979) şi Croaziera (1981) din listă şi, totodată, acestea să nu fie prezentate în cinema, aşa cum fusese planificat. În caz contrar, dumnealui ameninţa cu darea în judecată a celor care au îndrăznit să judece opera fără acordul său. Trecem peste comentariile asupra criticii de film, personal nu sunt în măsură să fac mai mult decât o apreciere pur subiectivă.

      Ceea ce doresc să vă prezint este o anecdotă cu disputa între criticul John Ruskin şi artistul James Whistler pe seama lucrării „Nocturnă în negru şi aur”. Pentru cei ce nu ştiu, Ruskin considera că lucrarea lui Whistler a fost executată la repezeală şi nu se putea ca artistul să pretindă 200 de guinee pentru acea lucrare. Artistul l-a dat în judecată pentru calomnie. Procesul dintre cei doi a fost câştigat de artist pentru simplul fapt că valoarea unei picturi nu depinde de cât de mult timp ia artistului să o realizeze, ci de geniul acestuia şi de anii petrecuţi în faţa şevaletului.

        Eu cred că atât timp cât cele două instituţii şi-au exprimat părerea avizată, totul depinde de gust şi de anumite criterii de apreciere luate în considerare de către acestea. Dacă domnul Mircea Danieliuc ar câştiga procesul de calomnie, cum ar putea demonstra că filmul „Probă de microfon” este îndreptăţit să fie pe primul loc, în condiţiile în care principalul criteriu este gustul? În cadrul celor Şapte Arte, gustul nu e nici sărat, nici dulce, aş spune doar “delicios”! Şi la ce i-ar folosi domnului Mircea Danieliuc o anumită opoziţie, dacă nu schimbă părerea oamenilor? În concluzia noastră: filmele pot să nu ruleze în cinematograf, deşi nu este atât de indicat, însă clasamentele exprimă până la urmă o opinie personală, ceea ce nu trebuie să aducă ofense. Totuşi, îmi permit o ultimă remarcă: în domeniul Artelor, munca nu e răsplătită prin aplauze, ci prin recunoaştere tacită. Se întoarce van Gogh în mormânt!

 

 Cu acelaşi adânc respect faţă de Cititor,

 Daniel Baba

 
Termeni si conditii Copyright © 2008 Art Business. Realizat de Web Design Media